Äntligen måndag!

Nu är 25-årsfesten avklarad vilket är skönt-nu ska jag bara fylla år på torsdag också. Var en trevlig kväll i lördags med 15-20 pers på besök. Tix var som vanligt superduktig och flöt runt bland gästerna och tiggde åt sig lite gos. Annars låg hon på golvet/ i sängen och tog det lugnt-coolistjejen. Söndagen blev ju av förståeliga skäl aningen seg och Tix fick ingen ordentlig promeand förrens på kvällen. Då kopplade hon på turbo-motorn vill jag lova, efter att ha samlat krafter hela helgen. Är så himla kul att se när hon är så het och tar varenda litet kommando på en millisekund. Vi småtränade och lekte medans vi gick i en park i Fålhagen. Johan var också med och blev om och om igen attackerad av en tossig (och lerig) Tix som använde honom som sin jättesora leksak (som vanligt). Den lilla tuffingen skyddade också oss alla från en hotfull däck-gunga som blåste i vinden. Hon for skälandes på den och trots att den slog henne i backen flög hon på den igen och hängde med ett tungt bett i gummit-duktig tjej!

Idag har jag varit och shoppat på Brukshundcenter. Fick ett presentkort där av några gulliga jobbkompisar så nu har jag köpt en bitstock, en metallapport och två koner=500kr som jag inte behövde betala, kan det bli bättre. Ikväll har vi varit på klubben och tränat lydnad med Marie och boxern Beskow (och bebisboxern Alice) och Elin och borderterriern Hallon. Annars lös folk med sin frånvaro, ingen direkt rusning till lydnadsplan i kylan. Man får ju va glad att där inte ligger någon snö än iaf. Tix ville väldigt mycket idag men hade lite svårt att samla ihop sig.
Bra fritt följ och jättebra framförgående. Vi sliter med apporteringen där vi idag också prövade metallapporten. Hon hämtar den lika gärna som träapporten, hon apporter i stort sett allt jag ber henne om, men hon vill bara inte galoppera in till mig. Belönade med pipleksaken som funkade förra gången men idag gav det inte så mycket. Känns egentligen inte bra att belöna ett det hon gör fel-travar, men har fått lära mig att jag måste för att hon ska galoppera så småningom. Känns som jag prövat det ett bra tag nu och att det  inte leder ngn vart.
Skickade henne till konen vilket gick bra. Hon vänder sig ibland om på vägen ut men fortsätter när belöningen uteblir. Ska köra på med att skicka till olika koner ngn vecka och börja med rutan snart. Kontrollerade inkallning med ställande/läggande och även hopp,sitt,hopp-fungerar, Vi körde än liten stund av fjärrdirigering där vi nyligen lagt till ställandet. Gjorde det även på lunchen idag och då gick det fint men nu vart hon helt lost. Rör sig något framåt när hon lägger sig från stående, måste ta tag i det nu direkt, ska höra mig om efter tips. Skulle behöva träna för instruktör snart, har en hel del jag behöver ventilera och kolla av. På lunchen tränade vi förresten också ljudgivning vilket gick mycket bra, kan nu även lägga in "tyst".

Dricker varmt thé nu men fryser fortfarande massor. Glömde mitt underställ idag coh blev helt förfrusen. Ska krypa upp med Tix under filten i soffan.

/ Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback