Hundar ska inte äta snus!!!

Har varit slarvig med att skriva. Får skylla på mycket att göra med julstök, sociala förpliktelser och hundträning som vanligt. Idag har vi dock haft en knasig dag värd att berätta om. Vaknade i morse till en jättefin dag mer lik vår än vinter. Bestämde med Marie att vi skulle ut och spåra vid ett-tiden och efter frukost låg vi och slöade framför tv:n i väntan på detta. Tix gick omkring lite och pysslade i lägenheten och jag får erkänna att min uppmärksamhet inte låg riktigt där den borde gjort. Hittar henne efter en stund i Johans säng tuggandes på locket till en av Johans alla j...la snusdosor. Hittar strax burken som tillhör locket-tom. Johan tror sig veta att han hade ca tio portioner snus kvar i dosan, som nu alltså låg i Tix gluppska mage. Hon sätter verkligen i sig vad som helst. Ringer till Ulltuna som råder mig att framkalla kräkning genom salt i munnen. Så enkelt skulle det ju självklart inte lösas. Tix gör inte en annsats till att få upp sitt matinnehåll. Ringer till vetten igen som säger åt mig att kommka in med henne. Så det bär iväg i bilen och jag börjar stressa upp mig eftersom tiden tickar iväg-vet inte vad som kommer hända vid nikotinförgiftning.
När vi kommer in vägs hon. Jag gissade på 25kg men -Oj! 30,5kg väger den stora damen. Hon fick mumsa i sig burkmat och sen fick hon kräkmedel insprutat under huden i nacken. Efter det skyndade vi oss ut för nu hände det grejer. Hon kräktes nog åtta ggr innan hon matt damp i backen. jag och Johan petade runt i högarna och lyckades hitta sex snuspåsar. Stackars liten var helt slut och vi gå in och bli kvar i behandlingsrummet där hon kräktes slem några gånger och började sedan piggna till.
Nu är vi hemma igen 1400kr fattigare. Där gick min plan att köpa längdskidor i stöpet. Men va sjutton det är ju ändå ingen snö och Tix är ok igen, vilket alltid går i första hand.

Har annars varit en positiv vecka. I onsdag tränade vi på klubben och allt fungerade bra förutom budföringen där Tix var helt i en annan värld. Elins Hallon var precis lika lost. Jag prövade lite nya saker med belöning vid apportering som gav bra resultat. Jag, Marie och Ina bjöds sedan på en mysig fika hemma hos Elin där vi snackade hund och spydde mycket galla på alla "stollar med ouppfostrade hund ALLTID i flexikoppel" som man stöter på med jämna mellanrum.
Fyllde 25år i torsdags och Johan bjöd mig på middag på "Tratorio Commedia" (smaskibaljan) och på bio. Vi såg på "Harry Potter och den flammande bägaren" som va helt klart sevärd.
Igår fick jag det mycket roliga och spännande erbjudandet om en tjänst som kriminalvårdare på en anstalt utanför Stockholm. Jag har tackat ja och kommer börja mitt nya arbete om en månad. Känns otroligt kul men jag kommer att sakna Mellanskog också. Och de kommer att sakna Tix. Var förresten på julbord med jobbet igår. Åt som en häst, gick hem tidigt och somnade som en stock.

Nu ska vi iväg till Johans kompis och se på en film. Imorgon bitti hoppas jag att Tix har återfått sina krafter för då är det sökträning.

// Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback