En lös, tokrusande Tix och en avundsjuk Axa i koppel

Har varit hundvakt åt Jennys Axa igår tills idag. Världens goaste dobermann är vad hon är. Tyvärr så har hon fysiska problem som gör att hon har ont och emellanåt haltar kraftigt-läs mer om detta på Jennys blogg, länk finns här på sidan. Så på promenaderna är det koppel och skritt som gäller för Axa vilket inte är så uppskattat när Tix  far omkring bäst hon vill. Båda damerna har varit väldigt duktiga i att låta den andra vara ifred. Axa är en dominant tik som inte så förtjust i andra hundar om de skulle försöka bli allt för närgågna och när hon dessutom har ont gillar hon det troligen ännu mindre. Därför hade jag till en början hemmet avdelat med en kompostgrind och så fick de turas om att vara med mig och Johan. Båda två är keliga som tusan så hunden på andra sidan grinden var inte nöjd. Efter en stund prövade jag då att lägga dem i samma rum men på betryggande avstånd och det gick bara bra. det slutade med att igår kväll låg jag i soffan men en hund på var sida om mig, hur nöjda som helst och båda kunde bli killade bakom örat. Vi var i köket och lagade mat och de låg båda och tiggde på golvet. Det var helt självklart för Tix att hålla avstånd till Axa. Jag sa åt henne ute på morgonen att Nej dit får hon inte gå och sen tror jag att de har ett så tydligt språk mellan varandra att Tix förstår att det inte är någon att leka med. Skönt och bra att veta till en annan gång för åt Axa är vi gärna hundvakt.

Mitt på dagen var jag och Tix iväg och tränade lydnad vid gränby sportfält tillsammans med Marie och Beskow. Finslipade på fria följet där jag nu petar på sneda sättanden, när det ena fungerar kommer nästa fel... Körde också framförgående, apportering och lite läggande. Allt känns bra så det är inte så nervöst inför tävlingen (ha,ha säkert, kommer säkerligen va spyfärdiga på morgonen den 25:e)

Nu ska jag käka sen lunch: Makaroner, fiskpinnar och bearnaiesås-konstigt?, nej gott!

Kommentarer
Postat av: Jennyny

Vad bra att det gick bra för er! Skönt att höra.... Och kul att höra så fina ord om Axa... *ler*

Är nu tillbaka efter två minst sagt intensiva dagar. Så nu är det bara sängen som gäller (givetvis med Axa där också...)!

Tack så JÄTTEmycket för hjälpen! Bara att säga till om du behöver hundvakt själv!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback