Nytt jobb och hundträning..

Mitt nya arbetet är allt vad jag väntat mig. Så mycket som jag nu kunde tänka mig av en så speciell värld. Efter två dagar trivs jag bra och ser fram emot att lära mig mer under veckan. Jag har träffat många trevliga människor i mina nya jobbarkompisar. Tix har varit hemma med Johan i veckan och även varit med honom i skolan (legat i bilen under lektionstid) och blivit beundrad. Håller på att kolla upp hundgårds-möjligheterna på jobbet.

Utlovade visst en rapport från sökträningen häromdagen...here goes: Tix hade ju lite mycket spring (och inte luktsinnet påslaget) i benen vid förra tillfället. Då fick hon något ljud när hon var ute och jobbade men nu har jag, efter rådslag med Jenny, bestämt mig för att ljud får hon för att styra upp skicken från stigen. Tar hon inte det skickar jag om istället för att ge ljud igen när hon är ute. Försöker också köra med så dold figge som möjligt så hon måste använda näsan. Det blev ett bra pass och det jag kan klaga på är markeringarna som dock blev bättre på slutet då hon höll i skallet längre med Jenny som figge. Måste se till att verkligen träna markeringarna bredvid för att kunna köra några tävlingsmässiga ihop med söket snart.
Vi var bara tre st som tränade: jenny körde tokträningssugna Axa som varit i vila och ville springa, springa och springa lite till =) Marie och Beskow gick sist och Beskow var lite av motsatsen, och ville inte riktigt gå ut på djupet utan gav och tyckte han var klar efter ca 40m, men vi jobbade ut honom med ljud.

Är nu precis hemkommen från klubben där vi har tränat på isiga planer. Några plättar med snö fanns dock där man iaf kunde gå utan att va påväg att åka på rumpan. Vi startade med apportering som gick jättebra, galopp alla gånger. Körde även hopp-apport, vilket inte var några problem, hur snyggt som helst. Framförgåendet var lite förvirrat första vändan men det styrdes upp efter en påminnelse. Fritt följ och stegförflyttningar gick bra. Inkallning med ställ. o lägg. gick bra men jag får akta mig att träna det för mycket lika, då hon börjar gå före mitt kommando. Skickade några gånger på rutan som gick bra men hon knasar till det lite ibland men rättar till fort. Hon har dock inte koll på rutan än utan närmsta konen.
Igår påbörjade jag förresten vittringsapporteringen vilket gjorde Tix förvirrad då jag gick alldeles för fort fram och la ut flera pinnar direkt. Elin tipsade idag att jag ska lägga bara vittringspinnen i ex högt gräs, några gånger så hon lär sig att koppla på näsan för pinnen.

Imorgon jobbar jag hela långa dagen från 9-20 så då blir det nog inte mycket träning för Tix, bara bus och gos med lekfarbrorn Johan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback