Heldag på landet

Var hos Johans föräldrar igår, nästan hela dagen. Vi var där för att tvätta bilen och fixa lite annat med den men jag hann med en del hund träning också. Är ju helt underbart när man kan lägga ett spår precis i anslutning till tomten och träna på gräsmattan osv. Jag vill ha ett hus nu! Särskilt vid denna årstid ogillar jag vår lägenhet extra mycket.

Jag la alltså ett spår till Tix på ca 300m med ganska många svängar och även några skarpa vinklar. Det gick mestadels över fält men även lite skogsparti, ett stenröse och över en liten bäck. Ett föremål och ett slut. Det låg i drygt en timme innan jag släppte på henne och hon tog upp det jättebra. Följer spåret fint men sicksackar fram och tillbaks över kärnan. Det blåste en del, så det kan väl bero på det. Det gick utan problem till ca 200m där hon tappade vid en vinkel och när hon vädrade i luften för att hitta tillbaka på spåret så hängde det en snitsel där. Måste tänka på att undvika snitslar och måste jag ha dem så ska de vara långt upp och små. Nu tyckte hon att hon hittat ett föremål och hoppad upp för att slita ner snitseln. Jag tog bara tillbaka henne och sa något uppmuntrande om att nu spårar vi på. Nu hade hon tyvärr tappat tänket neråt utan ville ju hela tiden upp med näsan där hon ju är mest van att jobba. Men jag stannade och väntade in henne varje gång näsan kom upp och tillslut så kändes det helt ok igen. Då kom snart slutet så hon fick fin belöning för att hon använde rätt teknik. Så ett lyckat spår skulle jag vilja säga.

Körde kryp som blir bättre men vi går sakta framåt nu så att hon inte ska öka tempot igen. Har även tränat in att hon ska kunna krypa utan att vara vid sidan och vi håller på att träna in att backa i krypet. Det har lossnat (efter mycket om och men) men jag har inte lagt på kommando än. Körde lite sakta "före"-gående mellan två träd som fick vara grupp. Man tager vad man haver... Använde bitstocken för att träna på hennes backande ut vid bevakning-gick jättebra! Sedan fick hon lite konditionsträning då jag och Johan körde budföring ett flertal gånger. Var jätte längesen hon fick gå budföring också så det var ju bra att kolla av det. Blir ju tävlingar i lägre klass i år hoppas jag.

Blev inget sök för oss denna veckan tyvärr för de andra kör idag och då kan vi inte vara med för vi har examination på instruktörsutbildningen. Ska bli kul att visa vad vi pysslat med. Jag tycker det gått jättebra för vårt projektekipage som även verkar vara nöjda med träningen. Skönt också att utbildningen är klar. Har varit mycket givande och kul men nu har man inte varje lördag uppbokad med det längre.

I eftermiddag ska vi gå på två husvisningar... Spännande!

Kommentarer
Postat av: Helena

Kul med husvisningarna! Håller tummarna för att det är något som faller er i smaken. Jag trivs iallfall som fisken i vattnet med att bo i hus. Om ni har vägarna förbi är ni välkomna att kika in på vårat lilla (ehumm, stora...) byggprojekt. Ha det! Kram Helena


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback