Lydnad och skydd igår och sök idag.

Var tidigt nere på klubben igår. Kl 9 lastade jag ut flickorna i bilen och tog en promenad neråt Hågadalen. Därefter körde jag på med brukslydnaden. Framåtsändande, kryp och fritt följ är det som tränas mest nuförtiden. I onsdags tränade jag dock på tungapporteringen som gick mycket bra-nästan perfekt. Men så var det ju också bara träning. I framåtsändandet tränar jag nästan bara från gruppen och fram och det går bra. Tix går lugnt nästan varje gång. Körde dock hela momentet en gång igår (men utan riktig grupp då) och det kändes helt ok, riktig fart i inkallningarna så de behöver nog inte tränas något mycket. Krypet blir bättre och bättre även om hon kan få lite bråttom ibland men då backar vi igen. Borde dock träna med någon som tittar så jag inte bara inbillar mig att det blir bättre. Fria följet är ok. Hon är mycket lugnare och inte alls lika taggad men en del förväntningsslick och käftsmällande finns kvar. Hon går mycket bättre i position och tränger inte lika mycket. Men det måste verkligen byggas långsamt känner jag och tyvärr är det nog inte klart till tävlingen som då kommer bli lite avdressyr.

Vid kl10 kom Krister, Micke och Stefan och vi satte igång med skyddsträningen. Samtidigt med dem kom tyvärr också regnet så det blev en ganska kort träning för vår del. Jag hade helt missberäknat temperaturen och klätt på Tuva för lite kläder så vi fick bege oss hemåt efter ett litet tag. Hann dock med två pass med Tix. Första svängen skulle vi pröva att låta henne stöta med munkorgen. Vi startade upp henne med två överfall i ärm och tog sedan på korgen. Tix blir lite dämpad i korgen om hon inte får komma in i rätt sinnesstämning och "retas upp" lite mot figgen. Vi prövade att bara göra ett överfall igen men hon reagerade inte alls på det utan var lite låst i att fundera över korgen. Krister tog då en tunn pinne och retade henne lite under "pass på" och då vaknade hon med besked. Han gjorde två överfall under passage förbi oss och andra gången släppte jag henne helt och hon gick i ordentligt hög upp på sidan av bröstkorgen. Duktig hund! Av med korgen och så fick hon slangen. Nu får hon suga på det ett tag innan vi prövar igen. Andra passet körde vi sändande på stillastående och sedan några förflyttningar där hin sköter allting jättefint. Kunde önska något lite snabbare släppanden men det är inte mycket. Backar ut fint i bevakningarna. Avslutade med ett modprov som också gick bra även om jag vill få in lite mer höjd från henne. Något vi bråkar lite om är transporterna men jag har en plan där för nästa gång, får se om det funkar.

Igår kväll åkte jag ut till Lunsen och körde uppletande. Vi var i en ganska kupperad ruta och jag hade lagt ut sju föremål-jättekul! Tix jobbade som vanligt jättebra och missade bara ett litet plastlock. Eller jag skickade inte ut henne mer när endast det var kvar för jag ville inte börja strula efter ett dittills lyckat upplet. Måste se till att träna lite mer med andra före tävlingen bara så det inte blir för mycket av min vittring hon går på.

Nu ska vi strax iväg till Ekebyboda och träna sök. Hoppas regnet håller sig borta idag, fick mer än nog av det igår. Det är en öppen och lång bana därute så jag ska passa på att köra en del tomslag. men då är det ett måste med en till träning i början av veckan för att dra upp henne inför tävlingen.

I helgen är det spårtävlingar på klubben och imorgon ska jag gå ut vårt elitspår. På söndagens lägre/högre-spår är det många träningsvänner som ska tävla och vi önskar er ( Marie, Elin, Mimmi, Krister, Mia mfl) stort lycka till!! Håller även tummarna för Krister som ska tävla skyddet i helgen. Själv ska jag vara MH-figge i Vallentuna på söndag.

Trevlig helg önskar vi er alla!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback