Lydnadsträning, NM och visningar.

Under veckan har vi ägnat en del tid åt att träna elitlydnaden (brukset) och det går riktigt bra. Momenten har ju varit påbörjade sen tidigare så det är mest att plocka upp och finslipa. Särskilt krypet är jag just nu nöjd med då hon gjort riktigt bra vinklar både till höger och vänster. Vårat Tråkigaste moment-metallappporten kommer ju nu men det känns som att det kan ordna sig med den också. Jag har nu satt Tix med apporten någon meter framför sig och sedan har jag ställt mig i utgångsläge bakom Tix. Därifrån ger jag kommando "plocka" och även ett "hit" precis när hon ska gripa och har nu fått galopp nästan varje gång. Jag belönar då farten och struntar i avsluten just nu. Fick detta träningstips när vi körde tungapporten för Sandra J och det funkar ju bra på metallen också. igår blev det ett kort uppletande för Tix då hon fick visa för mina kursare hur momentet ser ut. De tyckte iaf hon var jätteduktig. Det var de också sen när det var deras tur. Jättekul med arbetsglada och läraktiga hundar med förare. På söndag har vi vårt sista kurstillfälle i skogen då vi ska spåra och fika.

Idag har vi haft fullt schema med två visningar och där emellan har vi varit på Studenterna och tittat på Polishunds-NM. Vi såg då bara skyddet och hann inte se hela det heller men det var kul att se det vi gjorde-Duktiga ekipage!. Det var strålande sol också så det var inte fel att vara utomhus under några timmar. Mimmi med familj mötte upp med oss där och vi träffade på en del andra kända ansikten så det var trevligt. Tix var också med och såg allt lite sugen ut när de andra hundarna fick jaga busar. Funderade på att köpa en skyddsärm som såldes i ett tält på området men jag bestämde mig för att kolla på nätet istället. Ang visningarna så var det en i Ösrsundsbro och en norr om Bälinge. Båda kändes ok på sitt sätt men vi får fundera lite. Är inte kul att gå in och sätta sig i lägenheten en sådan här vacker dag. Trots att jag inhandlat godis i massor...

Ska försöka hinna lägga spår till Tix imorgon efter kursen för nu har det varit lite dåligt senaste veckan. Imorgon eftermiddag ska jag träffa Elin och vi ska ha en mini-tävlingslydnadskurs för mig eftersom jag ska vara TL för lydnads-ettan på klubbens tävlingar  på onsdag. Pirrigt men kul!

Nu är det dags att kolla på fotbollen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback