Mer och mindre lyckat spår.

Igår var det den årliga kampen "Påttan" mellan Hundungdomarna och UBK. Vi i UBK förlorade stort vilket ju kan bero på att ungdomarna hittat på momenten som var väldigt anpassade efter storleken på deras  små hundar: Men nästa år är det vi som hittar på momenten och då blir det andra bullar =)
Innan jag åkte ner till klubben la jag ett spår i Lunsen. Det blev ca 700m långt med fyra apporter ooch slut. Det låg sedan i drygt två timmar vilket var längre än vad Tix är van vid och dessutom möttes jag av ett gäng orienterare när jag kom för att ta spåret. Vet inte om det berodde på det men efter två pinnar var vi helt borta. Jag hade snitslat väldigt glest och hade inte riktigt koll vilken väg som var rätt heller. Tix ville vidare och letade runt som bara den men vi snurrade bara runt i samma spår så jag selade av och vi promenerade sedan till slutet och hämtade bitstocken som låg där. Kändes inte alls kul med tanke på tävlingen som närmar sig (om vi kommer med, lottning på söndag). La så ett spår i kväll ute vid Ekebyboda. Ungefär lika långt men med bara en timmes liggtid. Nu gick det mycket bättre. Hon hade lite bråttom efter påsläppet som vanligt men sedan fäste hon fint på spåret med låg näsa. Hade några små tapp men löste det bra. Tyvärr tog hon bara första, tredje pinnen och slutet så det måste vi jobba mer med. Dessutom måste jag få till påsläppet bättre så att hon är nogrannare direkt och inte bara kastar sig iväg.  Var iaf riktigt kul att spåra idag efter det misslyckade igår så nu känns det bättre. Ska se till att spåra två gånger i helgen också.

Tränade brukslydnad en sväng igår på klubben. Hade inte tränat på en vecka då det mest blev bus och bad och promenader när Beskow var här. Kollade av elitmomenten, förutom apporteringarna, och de känns riktigt bra. Vill ha lite bättre tempo i inkallning dock. Passade på att köra framåtsändande när det stog en ruta och lite andra koner ute på plan. Tix är ju ganska kontokig så det var en rejäl störning. Fick ta en liten diskussion och sen gick hon hur bra som helst. I förmiddags körde vi lydnad igen men i stadsparken bland en hel del folk, hundar och fåglar. Störningarna brydde hon sig inte det minsta om trots att vi faktiskt fick lite frågor från folk om vad vi gjorde-kul. Körde lite lägremoment- ställande, läggande, framförgående och linförighet. Var bara linförigheten som kändes lite konstig då liksom hamnade långt ut och fram. Både jag och Tix är väl ovana vid att ha det kopplet hängandes där vid fotgåendet.

I morgon har vi i HUS en liten träff med pizza och vin hemma hos Therese. Ska bli trevligt att tjöta lite. Jag kommer inte sitta kvar i HUS till hösten eftersom jag måste dra ner lite på klubbarbetet för att satsa ordentligt på studierna. Gör ju fortfarande en hel del annat som jag hoppas kunna fortsätta med.

Lite foton från beachen i söndags. Vi var i Morga hage där det var perfekt att bada för både oss och dogsen.

image68
Tix har fått en stor fångst

image69
Tix ser så lagom lycklig ut helt täckt i sand. Helt självförvållat dock.

image70
Beskow spanar ut över vattnet.

I tisdagskväll åkte Beskow  hem till matte och husse som ni är tillbaka från semstern. Har varit jättetrevligt att att ha honom här. Är riktigt kul att se hur hundarna kommunicerar med varandra och hur de löser sina små gruff. Det är ju en bit man missar med bara en hund.

Nu är det dags för Tixs kvällspink...

Ha re´

Kommentarer
Postat av: Jompa

Mycket intressant inlägg. Keep it up!

2008-01-23 @ 12:18:22
Postat av: Jompa

En sak till bara läs detta inlägget[url=http://www.gp.se/]Göteborgsposten[/url]

2008-01-23 @ 12:23:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback