Har hänt en del..

Har varit slarvig med att uppdatera bloggen. Får skylla på att jag ägnat tiden åt viktigare saker så som hundträning. Har blivit både spår, sök och lydnad sedan sist. Och dessutom, äntligen, så har vi kommit igång med skyddsträningen. Två gånger har vi hängt på ett litet gäng på klubben. Det är en rutinerad förare och en figge under utbildning som kör och det känns bra att träna med dem och särskilt att nu ha möjlighet till kontinuerlig träning. Blir mycket dikussioner omkring träningen också vilket är kul och lärorikt. Alltid kul att starta upp något som legat på is så länge och se att det sitter kvar. Tixan älskar ju verkligen detta och jag med. Har jobbat med bevakningar och possitionen. Hon ligger ganska nära figgen, ca tre meter. Mycket släppanden och att hitta possitionen igen. I söndags tittade vi lite på korgen. Hon fick inte gå i riktigt men gå ut och upp mot figgen som gjorde en påbörjan till "överfall". Hon är lite brydd av munkorgen men glömmer den så fort figgen dyker upp. Försöker få henne att kopla ihop korgen med rätt sinnesstämning, Transport med överfall i ärm har vi också hunnit med. Det är ju nytt för henne så hon hittar inte riktigt min sida på en gång vid "fot" men med ett dk så. Släpper dock snabbt och bra.
Johan och Tuva var med på träningen i söndags och det var kul. Är ju inte varje dag (snarare aldrig) som man ser Johan på brukshundklubben. Johan fotade lite så jag ska försöka få ut lite bilder här men det är ju inte alltid bloggen går med på det.
image56
Jaha, en bild gick iaf... Micke och Tix.

I fredags körde vi sök men den träningen ska jag snabbt glömma. Tix bara sprang och sprang men näsan hängde inte med för fem öre. Korsade stigen två ggr men andra gången såg jag henne precis så jag kunde ta en diskussion om det hela. Var mest dumheter hela tiden.. Bara att ladda om till nästa träning.

Idag har vi varit och tränat för Sandra i Knivsta igen. Körde framåtsändande och kryp och fick en del att träna på i båda. Behöver få ner tempot i krypet och jobba med högersvängarna. I framåtsändandet ska jag se till att bara belöna riktigt sakta tempo från gruppen. är så kul när man får lite idéer om hur man ska träna. Är ju bra att vi inte ska tävla förrens i slutet av april så vi hinner träna en del. Tränar på med fria följet som nu är mycket lugnare och bättre positionsmässigt. Klapprandet med tänderna är nästan helt borta och bara lite slickningar kvar. Ska ner till klubben ikväll för att planera kurstillfällen med Susanne. Vi startade fortsättningkursen i fredags och det kändes som en trevlig grupp med inga speciellt krångliga hundar. Jag kanske tränar en sväng före mötet. Det är strålande sol ute och dessutom ljust länge nu när klockan går på sommartid. Vem vill inte ut och jobba med vovven då?

Igår tog Tix vårens första simtur under en promenad vid Sunnerstabacken. Tog kort men eftersom det här är en kass blogg går den inte ladda upp. Hon fick ett ordentligt konditionspass i backen också, Upp och ner efter bollen. Hennes kondis är riktigt bra nyu tycker jag. Vi var ute och cyklade i söndagskväll och det var knappt jag hängde med när hon la i högsta växeln. Så har det INTE varit förut då hon knappt velat galloppera alls vid cykeln. Kul att det händer saker när man tränar.

Ha re gött!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback