Tävlingsvecka

På söndag är det dags för högre sök på UBK. Känner mig ganska redo men det har mest blivit lydnad och uppletande under förra veckan. Skulle vilja hinna med ett kort pass sök i vekan men vi får se hur det blir. Körde uppletande i rutan på klubben och det gick mycket bra och det enda jag kan klaga på är ett tapp på väg in med grejen. Lydnaden känns ok men hon har lite bråttom i framåtsändandet så vi jobbar på med att gå saktare.

Var på M3-kurs i helgen och där konstaterades snabbt att Tix inte alls är låg eller osäker mot mig utan helt enkelt har för hög förväntan och slickar sig om munnen och slår med tänderna istället för att pipa som vissa andra hundar gör. Jag har alltså förvärrat det hela när jag lagt på större belöningar för att jag trodde hon var låg och tycker det är tråkigt. Så går det när man lyssnar på folk till höger och vänster. Nu när jag helt plockar bort extern belöning och bara lugnt belönar socialt med mig själv så märker jag förändring redan. Jag går också långa sträckor utan att något kommer så hon kommer över sin förväntan innan jag avslutar.Hon lägger ju in förväntningar i flera andra situationer eftersom hon är som hon är i temperamentet och då kommer lilla tungan fram. Det är grymt kul det här med att "läsa" hund iaf-att man lär sig nya saker hela tiden och samtidigt upptäcker hur lite man kan. Var en intressant kurs och i april ska jag ut och figga på MH igen-kul!
Det är för övrigt tråkigt att folk tar för givet att man sätter hunden åt sidan bara för att man får barn. När Tixs "problem" diskuterades var det såklart vissa som läste in en massa i det hela och fick hennes slickande till att bero på att jag fått barn, för att hon inte får uppmärksamhet längre ungefär. Kanske så har de själv haft det  så när de fått barn eller så har de inga och vet inte att man kan kombinera barn och hund och ge båda uppmärksamhet. Sen fick jag ju höra att jag inte skulle ha lydnad på henne så mycket utan låta henne drälla omkring mer. Ja men det blir ju bra-hon kan ju ta en sväng på Vakslagatan, he, he. Håller man inte ganska hårt på denna damens regler så börjar hon tugga på lillfingret och det slutar med att hon tar hela handen... Ser ju bara på Johan som inte är så konsekvent och där kan hon verkligen passa på att hitta på dumheter. Jag tror inte hon mår dåligt av att bli styrd i vardagen. Hon får ju självklart springa fritt utan lydnad också varje dag men lydnaden kommer ju in då med emellanåt och det betyder ju inte att hon har värsta pressen på sig. Blev en massa bla, bla det här men man kan ju komma fram till att vi alla har lite olika syn på hundhållning och det är alltid bra med tankar och tips från andra-sen tar man till sig det som fungerar och passar.

Försöker lägga in lite foton på Tix som jag tagit förra veckan men det går inte bra. Bloggverktyget har haft lite uppdateringar och det verkar inte fungera som det ska. Kanske går senare.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det var väl ett "positivt problem" att Tix var glad! Om det nu är ett problem - utifrån din blogg låter det mest som att problemet är att hon slickar sig om munnen och "slår med tänderna"? Det tror jag inte någon domare skulle dra på.... I alla fall har jag inte fått nerdrag fast jag har en hund som klapprar tänder när hon blir till sig! *s* Ibland låter hon som om hon har kastanjetter i munnen! *asg*

Att folk blir helt uppslukade av sin lilla nykomling när de skaffat barn är nog inte precis ovanligt. Och har man otur och får ett barn med t ex kolik så har man kanske inte så mycket ork över till annat. Du får ha överseende med folk, tror jag.... Jag vet att det finns fler som släpar ut barnvagnen på sökpass i skogen, men det är nog inte det vanligaste.... Jag tycker du är imponerande!

Postat av: Emma

Nej, nu när jag vet att hon inte är låg eller tycker jag är läskig så är ju itne problemet så stort. Förutom att det ser lite okoncentrerat ut.

Jag vet att jag har haft tur med Tuva som är så smidig att ta med sig överallt. Och otroligt tålmodiga träningskompisar har jag!!! Som hjälper till att släpa barnvagn. Hoppas du och Axa snart är med i skogen igen-när ert lydnadschampionat är fixat. Får hoppas tävlingsledarna luktar lika illa som mig om händerna, he, he!

2007-03-06 @ 22:35:31
Postat av: Ina & Moia

Jag tänkte bara säga ungefär som Jenny - jag tycker att du är imponerande som hinner med både Tuva och Tix så bra!! Jag har också haft tur som fått en liten kille som är så lätt att ha att göra med, vilket ger tid (och ork) över till Moia också. Men vi har ändå dragit ner på ambitionerna...

Kramar från oss!

2007-03-07 @ 14:47:12
URL: http://www.moia.nu
Postat av: Linda & Zting

Tjenixen!
Lucky U som har en hund som inte piper! Jag har gått igenom precis samma sak med att förvärra förväntan med belöningar hit o dit. De skojade med mig på en kurs jag gick att när vi kom så skulle jag gå till planen bredvid o gå raksträckor i en kvart SEN kunde vi komma tillbaka o börja träningen:).

Om du vill ha någon hjälp på fredag dag inför tävlingen så är det bara att ringa, vi har inget inbokat.

Och ang. barn o hund, man är väldigt glad över vänner som har tålamod att släpa med oss med barn :O). Själv ligger ambitionsnivån i botten o det var den redan innan Jesper föddes så det är lättare att ta hjälp av morfar med Z de dagar man vet att det mest blir promenader. (Lääängtar lite efter en valp i smyg, fniss)

Vi hörs!

2007-03-07 @ 20:54:24
URL: http://www.zting.net/hem

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback