Provocerande lydnadsträning

Jag, Mette och Marie var nere på klubben och tränade lydnad igår. Jag placerade ut tungapporten och diverse leksaker över planen för att provocera fram lite dumheter under både fria följet och framåtsändandet. Tix föll som en fura för frestelsen under framåtsändandet och jag fick chansen att säga vad jag tyckte om det. Har dessutom börjar med att skicka henne fram till gruppen och sedan stanna henne för att sedan fortsätta saktagåendet. Detta för att hon ska pausa där för annars har hon svårt att komma ner i tempo direkt från galoppen. Hon tar ju åt sig korrigeringar väldigt lätt och lär om moment lika snabbt så jag hoppas vi får se resultat på detta snart.

Spåret jag la i tisdags gick ganska bra. Det var ca 400m och med tre pinnar och en leksak som slut. Hon tog pinnarna jättebra men efter andra pinnen hade hon lite svårt att ta upp spåret igen och när hon blir osäker far näsan högt upp och letar. Hon fick fara runt ett tag innan hon hittade på spåret igen men sen gick det bättre igen. Fick tips av Mette att lägga henne en stund på spåret efter pinnen så hon kommer nämre doften och kan starta därifrån. Ska pröva det ikväll när jag tänkte spåra igen. Ska även lägga lite längre spår för att se hur de fungerar.

I helgen ska jag gå valpspecialen som jag missade när instruktörsutbildningen var. Tyvärr får jag väl säga för jag vill hellre träna skydd som vi skulle gjort annars i helgen. Har inte blivit på två veckor nu för Micke (figgen) har varit upptagen. Får väl hoppas på nästa vecka istället.

Kommentarer
Postat av: Mette

Vi kan väl försöka få till en spårträff framöver!

2007-05-06 @ 01:00:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback