På landet finns det rådjur!!!

Nu bor vi alltså äntligen i vårt lilla hus på landet. Pga endast uppringt internet för tillfället blir det inte så mycket bloggande för allt tar ju sådan tid för datorn. En lite uppdatering kan ju dock vara trevligt.

Som rubriken antyder så har Tix hittat ett nytt intresse i livet-rådjur. Något jag inte är helt nöjd med-minst sagt... Det var inga problem med dem (hon har stannat och kommit in fint fast de varit bara några meter ifrån) innan Tix gick på en promenad med husse. Tix lyder ju Johan lite som hon känner för och vips så for hon iväg efter ett skuttande djur och var borta. Detta lyckades hon även med igår så imorse var det jag som tog ut henne för från mig drar hon inte om jag bara är uppmärksam. Trodde jag!!! Hon drog fortare en kvickt över åkern, vägen(!) och in i skogen. Några minuter senare stog hon flämtande på trappen och åskmolnet (jag) skickade in henne på hennes plats. Jag bara kokade så jag kände att det var lika bra hon höll sig där ett tag. Så fort har hon lärt sig att hon minsann kan springa och vi kan inte komma efter. Imorgon är det projekt antijakt som startar. Börjar med långlina på...

Men annars har jag bara positiva saker att säga om lantlivet. Underbart med skogen in på knuten och sjön på gångavstånd. Hundgårdsbygget är påbörjat och det ska bli en stor tillgång när den är klar. Vi är utomhus massor och promenerar, simmar (Tix alltså inte jag), cyklar och tränar. La spår i "vår" skog och Tix har nog aldrig spårat så bra. Måste vara en extra bra skog =). Både spårandet och pinneplockandet gick toppen. Annars tränas det på med söket som vanligt och det känns faktiskt jättebra. Behöver dock se till att köra mer långa banor tror jag. Nästa tävling blir hemma i Uppsala 30/9. Har anmält till fyra tävlingar i höst.

Vi har börjat träna skydd med en grupp i Bro-Håbo med en jätteduktig och kunnig figurant. Har tränat två gånger och det verkar passa Tix (och mig) mycket bra och förhoppningsvis kommer vår tävlingsdebut i skyddet ett steg närmre. Var på SM för Polishundar igår och såg det avslutande skyddet. Mycket inspirerande! Så häftigt att se de hundar som går riktigt bra (i mina amatör-ögon). Vann gjorde Blackneck´s Garbo i skyddet och en avkomma till henne i spåret. Känns inte som man är direkt ensam om att vilja ha en valp från Garbo...

När bredbandet är igång ska jag lägga upp lite bilder på huset och omgivningarna. Nu är det tv-soffa-dags.

Ha re´


Kommentarer
Postat av: Cherkan och Viggo

Men Tixan då! Ajabaja säger vi båda i kör här från stora staden Uppsala!
Jag saknar dock skogen också så jag förstår dig gummman. Fast jag vill rida, inte jaga rådjur....
Vi ses snart! Kramis

Postat av: Zting

Bra tixan :O), rådjur skall skrämmas låååångt bort. Jag har oxå mina bästa promenadvänner, typ morfar + fru, då kan man sticka på en liten sväng utan att de har så mkt att säga om det! (Synd bara att de nästan alltid använder skrajjsnöre nuförtiden)

2007-09-16 @ 20:41:39
URL: http://www.zting.net
Postat av: Maria

Usch, jag har en fyrbent här hemma som tror att han är en korsning mellan stövare och drever... Tyvärr är matten (läs: jag) så långsam i tanken ibland, så rådjursintresset blev befäst innan jag riktigt insåg allvaret...

2007-09-18 @ 21:26:20
URL: http://www.falco.blogg.se
Postat av: Jenny

Lycka till den 30:e! Jag och Heinz kanske kommer och tittar - så säg till Tix att sköta sig! Jag vill ju kunna visa Lill-Hasse hur söket ska gå till! *s*

2007-09-25 @ 15:08:50
URL: http://dobermania.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback