Lillfjant och storfjant!

image74

Så här duktigt ligger de utanför köket medans vi äter middag. Krut är faktiskt ganska duktig på denna "övning". Så länge han ser mig är det helt ok att ligga stilla. Han är annars grymt "mammig" och måste vara där jag är. Johan har försökt gå ut med honom själv men då vill han bara in igen. Här inne är han väldigt lugn och sover mest (om jag är stilla då såklart). Ute har han börjat leka lite om jag jobbar hårt på det och ett visst intresse för bollar och att dra i saker börjar märkas. Tror mycket det är hans osäkerhet som gjort honom så passiv i leken så det släpper nog allt eftersom. men det är stor skillnad på hur Tix var när hon kom, då var hon två månader äldre än vad Krut är nu. Men så hade hon nog fått en lite mer utvecklande start. Minns att hon var så otroligt lättlärd i mycket och arbetsvillig. Krut är lite trögare kan man säga... Nyttigt dock att få kämpa lite mer för att lyckas och hitta andra lösningar. På söket igår hälsade han på tanterna i skogen utan att vråla på dem först. Annars tar han det säkra före det osäkra och skäller ut det mesta som är läskigt. Det behövs mycket mijlöträning för denna lille mannen.

Sökträning var lyckad för Tix och mig. Vi tränade framåtslag där hon har en tendens att gena framåt iostället för att gå hela vägen ut och sen framåt. Eller så går hon bara rakt ut och sen in på tomslagen. Nu fick hon retning av ljud rakt ut sen gick vi undan och figgen flyttade fram. Efter några sådan fick hon gå utan retning och även tomt och gick som jag vill. Avslutade som vi började. Idag har det varit lugnt på träningsfronten för Johan fixar med huset och Tuva har feber så bra promenader och lite bus. Imorgon ska jag träffa Marie med hundar på klubben för lydnad och uppletande-träning. Hoppas bara Tuva mår lite bättre för hon måste följa med. Då ska jag be Marie hjälpa mig med lite motivationsinkallningar för Krut också och så ska han få möjlighet att nosa upp lite föremål för att se om han verkar intresserad av det. Har "tappat" handskar på promenaden som han har markerat så fint så det bådar gott. Vad gäller Tix uppletandeträning så har jag kört alldeles för mycket ensam så hon blivit slarvig med andras föremål. Gör om, gör rätt!

Lyckan var för övrigt stor här igår när vi kom ut genom dörren och Tix bara stog och tittade när rådjuren som stod på granntomten (knappt 10m bort) skuttade iväg. När jag fick ur mig mitt "Nej" hade det gått flera sek och hon var ändå inte på väg efter dem utan vände upp mot mig och fick en helt överlycklig matte som belöning plus massa godis och bus. Men jag ropar aboslut inte "hej" ännu...ett steg på vägen känns det dock som.

Har hittat en mallekombination som verkar mycket intressant och som dessutom ligger väldigt bra till i tiden för mig. Tror inte det blir något med den jag hoppats på tidigare men det här känns minst lika bra och är mycket samma linjer. Ska kontakta uppfödaren och kolla läget...

Kommentarer
Postat av: Linda

Tjenixen! Kul att se dig häromdagen. Verkar som om ni kommit igång på allvar igen med träningarna. Z har varit hemma i helgen så jag var till Lunsen o körde uppletande i dag, kul att få köra lite hundträning, känns läääänge sen nu. Saknar det märkte jag.
Vi ses!

Postat av: Cherkan

Asså jag vet inte vart jag ska börja! Dom är så söta ihop så man bara smälter! Kul att höra att det börjar arta sig med träningen också =) Ses kanske i helgen då! Kram från Emnéusarna!

2008-02-04 @ 09:07:32
URL: http://emneus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback