Vardag

Kom tillbaka från snöiga Klövsjö (Vemdalen, Jämtland) i söndagseftermiddag. Var en bra helg med mycket sol och nästan för varmt för skidåkning. Jag och Tix gav oss ändå ut i skidspåret med olika resultat. Första dagen hade vi inget bra fäste så det blev en kort tur men Tix fick iaf känna på att springa före mig vilket då funkade bra på så vis att hon skiter i hundar och folk och lyssnar bra stannakommando (vilket känns viktigt). Efter inköp av bättre valla så gick det betydligt bättre med själv skidåkandet. Jag jobbade på efter bästa nybörjarförmåga och Tix...Ja hon försökte nog så gott hon kunde. Men med den hetlevrade matte hon har så är det inte alltid så lätt att hålla humöret uppe. Mitt och Tixs ständiga problem med att hon kommer och vill fjäska vid minsta missnöjdhet från mig gjorde att det inte gick helt problemfritt i spåret. Vissa sträckor flöt det dock på bra och hon hängde med på både "höger"/vänster"och "framåt". Andra sträckor ville hon bara komma till mig och fick helt enkelt springa brevid. Sista biten tillbaka till stugan genade jag på en skoterled som var brant uppåt. Då upptäckte Tix att vi var på hemväg och då tog det fart. När vi närmade oss hörde Johan oss och började ropa på Tix. Skönt för mig som tacksamt tog emot draghjälpen uppför den tunga backen. Sen njöt tanten Tix av att ligga och sola sig och brottas med Echo i snön.

Echo var oväntat skötsam där uppe och det enda barnet som blev bitet var vårt eget...och hon är ju van=) När vi väl kom in efter långa dagar ute med mycket bus var Echo så trött att han tog det lugnt inne i vårt rum tills alla barnen lagt sig och lugnet infunnit sig. Är mest för min egen del jag inte har honom att springa runt med alla ungar i stugan då jag får passa så attans mycket då. Han är ju snäll men blir ju lite lätt busig och kan använda tänderna för att leka. Dessutom säger han ifrån om någon trampar på honom eller liknande och alla barn är ju inte lika förstående som vår Tuva. Fanns även vuxna som var lite nervösa i Echos sällskap. En mkt farlig liten valp det där =)
I övrigt så var han ju ganska obrydd om folk och hundar, ngt det fanns gott om i stugbyn så vi fick verkligen chans att träna sådant. Han har bra fokus på mig vid möten o dyl. Han är ju en riktig godisgris och lättlekt så det är lätt att få honom att göra "rätt" val. Detsamma gäller även när det gäller rådjuren här hemma. Har kört helt med "skvallerträning" där och så här långt funkar det bra. Har även visat sig vara en bra metod på Tix tillsammans med en hel del förmaningar dock. Hon har ju liksom fått smak på jakten vilket gör rådjuren något mer intressanta.

Spårade igår med Echo. Två korta(30-40m) raka spår på grus och ett längre(200m kanske) med vinklar på fält. Inget av dem var förarspår. Båda grusspåren gick jättebra men han gick över sluten. Vet inte om det har så stor betydelse egentligen, det är ju trevligt att han vill fortsätta spåra. När han väl tar leksaken så fortsätter han gärna spåra med den i munnen =) Han hade även godis var tredje meter i spåret vilket han inte missar. Fältspåret tog han också bra men snurrade lite vid två vinklar. Spårar fortfarande i koppel så han fick lite dåligt med möjlighet att jobba så till nästa gång-lina på! Nu hade han tre möjliga slut med leksak och han gick inte över dem. Eftersom han bara ville fortsätta spåra så fick han det och tog hela spåret. När han var färdiglekt vid sista slutet frispårade han glatt vidare. Härligt att se för mig som har många "spårspöken" i huvudet efter alla problem med Tixs spårande. Jag får dock akta mig för att ta hans spårförmåga för given och bli besviken om det inte skulle gå lika enkelt varje gång. Behöver jobba en hel del med mina egna tankar och krav gällande hundträningen.

I helgen ska jag på lördagen gå andra tillfället på spårinstruktörsutbildningen på Roslagens BK. På söndag är jag testledare på MH i Vallentuna. Nervöst då det är mitt första sedan utbildningen. Ska läsa på och skriva fusklappar. Vill ju verkligen ge bästa möjliga förutsättningar för hundarna som kommer och de (ofta nervösa) förarna. Ska i vilket fall bli jättekul.

Ha en skön helg...förhoppningsvis med mycket sol..

Kommentarer
Postat av: Eva G

ojojoj så flitiga ni är!

Kul att ni haft det bra och hoppas helgen fortsatt i samma anda!

Kram på er!!

Postat av: lollo

Kul att det flyter på så bra! Kram

2009-04-22 @ 18:08:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback