Veckan...

Bloggen är som synes inte prioriterad just nu. Har funderat en del på om jag nog ska sluta blogga snart. men har inte bestämt mig. Är kul att gå tillbaka och läsa om träningen och kommer förmodligen vara särskilt kul att läsa om Echos framsteg och vilken duktig valp han var om några månader när han är en odräglig unghund. Men så löjligt nöjd som jag är med liten har jag svårt att tänka mig att den tiden ska komma...
Minns inte allt vi gjort sen sist men spåras görs det iaf varje vecka men inte överdrivet mycket vilket inte heller behövs. Han funkar bra på grus och gräs, både mina spår och icke förar spår. Har börjat lägga in markering av föremål lite lätt och det funkar bättre och bättre. Jobbar nu med att få till att han ska lägga sig och ha fokus på föremålet, inte mot mig. Lydnadsträning går också bra. Fotpositionen hittar han fint från olika håll. Läggande vid sidan har vi kommit en bit på väg med. Ställande endast framifrån ännu. Kryp är påbörjat men lite klurigt. Plats är inga problem så här långt. han ligger med störning av folk och hundar, självklart kortare stunder. Apportering har vi inte gjort momentmässigt men han hämtar, bär och kan lämna av vid sidan typ allt han hittar. Han är väldigt lätt att belöna med både godis och kamp och han uppmanar alltid till kamp så han är lätt att träna med. Inga ägaföremål-tendenser, det är roligare att kampa än att äga. Detta är väldigt tacksamt i vardagsträningen. Han lyssnar inte klockrent på "nej" i alla lägen (men många) däremot så missar han inte ett "Bra" och chans till belöning. Han går att träna med lös bland folk, hundar och hästar som rider förbi. Han har full fokus på mig även om vi tränat på Ica Maxi-parkeringen vid värsta shoppingrusningen. Det är något som utvecklats från att han en period var lite störd när vi hållt oss på landet för mycket så nu passar jag på att träna koncentration när jag är i stan och på klubben och alla olika miljöer. Som sagt, löjligt nöjd.....

Men visst har han en del hyss för sig som kanske andra skulle se som mindre bra..men några problem är det inte... Nästan så att jag även gillar dessa egenheter hos honom: Jävla humör när han inte får som han vill...och kan visa det med tänderna(som förresten inte är valptänder längre), använder även sin fulla röst och lite tänder för att tala om för grannar som kommer in på tomten att han ser dem...och gärna några meter tillbaka på deras egen tomt. Envis som synden och kan göra samma "fel"om och om igen om han inte inser att det lönar sig att göra rätt. Att det "gör ont" att göra fel rör honom icke. Misshandlar katten...ok, den sista kanske inte är så bra, jag tror katten är deprimerad och önskar att den nya hunden ska drunkna i sjön...

Echo har faktiskt gjort allvarliga försök att dränka sig själv i sjön. Som läses ovan så lär han sig ingenting av att hamna i lite jobbigheter. Bryggorna har kommit ut vid stranden i "vår" sjö så jag gick ner med hundarna i helgen. Det var en fantastisk syn att se Echo springa ut på bryggan och, när bryggan tog slut, fortsätta springa rakt ut i vattnet. Han har inte fattat det där med att simma så han ville ju upp samma väg som han åkte i. Fick ju hjälpa honom med ett tag i nackskinnet. Gick väl en tjugo sekunder innan han låg där i vattnet och sprattlade igen. En tredje gång råkade han plumsa i innan det var dags att gå hem. Många skratt får man i den lilles sällskap. Tix hoppade från bryggan, simmade och verkade njuta. Tills hon kom upp på stranden med sin leksak och blev attackerad av Echo.



Blöt Echo. Observera öronen!



Liten..


Stor.

Ingen vidare kvalitet på foton från mobilkameran..

Idag har det tränats sök i många timmar. Tix gick bra. Hon var taggad och hade ett ganska bra, jämt tempo. De flesta framåtslagen vara bra och några där hon kom ut precis vid mig utan att jag ropade så det börjar komma ett flyt. Bra markeringar. Och så var jag duktig på att berömma min hund vilket ibland glöms bort...
Echo fick valla så han var glad och nöjd han med.

Nu är det sovdags..




Kommentarer
Postat av: Anonym

Men du kan ju inte sluta blogga, jag som tycker att det är så kul att följa er och se vad ni har för er!

Ser ju att Echo blivit stora killen nu!

Jag var också ner till Alstabadet i helgen... Thing gjorde samma sak som Echo, sprang ut på bryggan och plums i vattnet!

Har du tid/lust att ses nånting i helgen eller nästa helg?

2009-05-18 @ 21:05:34
Postat av: Eva G

Klart du ska fortsätta blogga!

Vi tycker oxå det är mysigt att få läsa om hundarna!

Kram på dig!!

Postat av: Angelina

Näe nu får du skärpa till dig!! Bättre att blogga sällan än inte blogga alls..;o) Vill ju fortsätta att läsa om vad ni har för er när jag flyttar tillbax till Norpan. Liten börjar bli stor ser jag, han e verkligen jättefin!

Hoppas allt e bra med dig...

Kramar

2009-05-19 @ 00:00:25
URL: http://kiras.doggyblogg.se/
Postat av: Fam Emnéus

Nej nej nej! Inte sluta - hellre sällan än inte alls!



ÅHHH vad fina dom är! Litens öron gör vi tummen upp för! =)



Hoppas vi kan ses snart! Den där stranden ser ju perfekt ut för 3 åringar också?!



KRAM

2009-05-19 @ 08:46:57
URL: http://emneus.blogg.se/
Postat av: Fam Emnéus

Nej nej nej! Inte sluta - hellre sällan än inte alls!



ÅHHH vad fina dom är! Litens öron gör vi tummen upp för! =)



Hoppas vi kan ses snart! Den där stranden ser ju perfekt ut för 3 åringar också?!



KRAM

2009-05-19 @ 08:49:38
URL: http://emneus.blogg.se/
Postat av: Josefin

Nej nej nej, inte sluta att blogga. Jag är ju här inne var och varannan dag i för att läsa det du skriver :) Jag blir inspirerad när jag läser om allt ni håller på med och hur bra det går, det är superkul!

2009-05-19 @ 23:59:13
URL: http://eydimork.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback